Коробка передач варіатор. Чи варто купувати. Плюси і мінуси
Варіатор: Чи варто купувати?
Безступінчаста трансмісія CVT (Continuously Variable Transmission), відоміша як варіатор, викликає у автолюбителів безліч питань. Варіатор – це трансмісія з безступінчастим передачем, що дозволяє плавно змінювати передаткове число без різких перепадів швидкості. Вона зазвичай використовується в автомобілях для поліпшення ефективності палива та комфорту під час руху. У цій статті ми розглянемо плюси та мінуси варіаторів, особливості їхньої конструкції, автомобілі, на яких вони встановлені, особливості експлуатації та складність діагностики.
Плюси:
- Плавність ходу: Варіатор надає м’який та рівний рух без ривків та затримок при перемиканні передач, що підвищує комфорт водіння.
- Динамічність розгону: Відсутність фіксованих передач дозволяє двигуну завжди працювати в оптимальному режимі, що покращує динаміку розгону.
- Економічність: Варіатори зазвичай легші за автоматичні коробки передач, що знижує загальну вагу автомобіля і витрату палива.
- Високий ККД: Коефіцієнт корисної дії варіатора вищий у порівнянні з автоматичною коробкою передач, що також сприяє економії палива.
- Мінімальні шуми та вібрації: Через меншу кількість рухомих частин варіатори працюють тихіше і з меншими вібраціями.
Мінуси:
- Складність та дорожнеча ремонту: Варіатори мають складну конструкцію та потребують професійного обслуговування. Вартість ремонту може бути високою.
- Обмежений ресурс: Основні елементи варіатора, такі як ремінь та шківи, зношуються швидше ніж деталі автоматичної коробки передач.
- Чутливість до перевантажень: Варіатори не люблять тривалих навантажень та перегріву. Часті старти з місця на максимальних обертах можуть призвести до поломки, також не рекомендовано використовувати авто із варіатором на бездоріжжі та на слизькій дорозі, бо перегрів може привести до виходу із ладу варіатора.
- Висока вартість обслуговування: Олія для варіаторів дорожча і потребує більш частої заміни.
Особливості Конструкції Варіатора
Варіатор складається з наступних основних компонентів:
- Клиновидний ремінь: Основний елемент, що передає момент, що крутить, від двигуна до колес. Виготовляється із міцних матеріалів, стійких до зносу.
- Шківи змінного діаметра: Два шківи, які змінюють свій діаметр залежно від навантаження та швидкості, забезпечуючи плавну зміну передавального числа.
- Електронний блок управління: Контролює роботу варіатора, регулюючи тиск олії та змінюючи положення шківів залежно від умов керування.
Автомобілі з Варіаторами
Багато виробників встановлюють варіатори на свої моделі. Серед них:
- Nissan Rogue/Qashqai/X-Trail
- Toyota Corolla
- Honda Accord
- Nissan Qashqai
- Subaru Outback
- Mitsubishi Outlander
- Audi A4 та інші
Ці автомобілі користуються популярністю завдяки плавності ходу та економічності, які забезпечує варіаторна коробка передач.
Особливості Эксплуатаціі
Для продовження терміну служби варіатора слід дотримуватися кількох правил:
- Уникайте перевантажень: Не тримайте педаль газу повністю натиснутою тривалий час, особливо при старті з місця.
- Регулярне обслуговування: Змінюйте масло та фільтри відповідно до рекомендацій виробника. Використовуйте лише якісні олії, призначені для варіаторів.
- Контроль за станом: Періодично перевіряйте стан ременя та шківів, щоб вчасно виявити ознаки зношування.
Важкість Діагностики Варіатора
Діагностика варіаторів потребує спеціального обладнання та кваліфікації. Основні складнощі включають:
- Наявність електронного керування: Безліч датчиків та блоків керування, які можуть вийти з ладу та потребують точної діагностики.
- Складність конструкції: Розбирання та складання варіатора потребують досвіду та знань, що ускладнює діагностику та ремонт.
- Необхідність використання спеціалізованого ПЗ: Для читання помилок та налаштування блоку керування варіатором необхідно використовувати спеціальне програмне забезпечення.